Hemmo meni kasille

Hyvä vapaa-aika -hankkeen toinen toimintavuosi on käynnistynyt kesälomien jälkeen, ja nuoret aloittivat kahdeksannen kouluvuotensa. Tutkimuksen kyselyvastausten perusteella muodostettu keskivertotyyppi, eli Hyvä vapaa-aika -Hemmo, on siis kasiluokkalainen.

Tyypillinen vastaaja tuli nuorille itselleen tutuksi keväällä 2014 tutkijapajoissa, joissa nuorten omia vastauksia esiteltiin koulukohtaisesti. Näiden perusteella muodostettu tyypillinen keskivertovastaaja nimettiin Hemmoksi.

Hankkeen alussa Hemmo oli seiskaluokkalainen poika. Hänellä on melkein kaksi (1,8) isoveljeä sekä äiti ja isä, joiden kanssa hän asuu. Kotona he puhuvat suomea ja syövät useimmiten yhdessä. Niin ikään aamupalan Hemmo syö joka aamu ja kouluruokaakin usein.

Koulupäivinä tyyppihemmo herää ennen kello seitsemää, mutta hän haluaisi herätä kello 8:15–9:00 välillä. Viikonloppuisin hän herää kello kymmenen jälkeen.

Koulun lukuaineista hän pitää eniten englannista, ja taitoaineista kivointa on liikunta. Jos koulussa järjestettäisiin jotain kiinnostavaa vapaa-ajan toimintaa, hän voisi ehkä osallistua siihenkin.

Vapaa-aika on hänen mielestään parasta silloin, kun jotain ohjattua tekemistä (esim. liikuntaa, soittamista, maalaamista) on melko paljon. Kaikkein tylsintä hänestä on olla yksin, esimerkiksi kotona tai koulussa. Yleensä koulun jälkeen hän viettää aikaansa useiden eri kavereiden kanssa ulkona, mikä onkin hänen mielestään kaikkein kivointa.

Netissä hän on useimmiten omalla älypuhelimellaan somessa ja juttelemassa kavereiden kanssa.

Hän on aika usein luokkakavereittensa kanssa myös koulun ulkopuolella. Hänen oman luokkansa oppilaat eivät kiusaa tai syrji häntä, vaan auttavat, jos hän tarvitsee. Hänellä on ystävä tai ystäviä, jotka ovat kotoisin tai syntyisin eri maasta kuin hän itse, koska hänestä on ihan hyvä olla tekemisissä erimaalaisten kanssa. Hän harrastaa ja tekee vapaa-ajallaan kaikkein mieluiten asioita itsensä ikäisten tyttöjen ja poikien kanssa yhdessä.

Tähän asti hän on voinut aina harrastaa kaikkea, mitä on halunnutkin, eikä haluaisi aloittaa mitään uutta harrastusta, korkeintaan kuntosalin tai jousiammunnan.

Uuden harrastuksen hän aloittaisi mieluiten keskiviikkona. Edelliselle lauantaille hän antaa arvosanaksi 8+ ja kyselypäivälle 8–.

Vapaa-ajan lukemiseen kuuluvat useimmiten sarjakuvat, mutta kaikkein mieluisimmat harrastukset ovat jalkapallo ja elokuvien katselu. Vastauspäivänä hän aikoo olla koulun jälkeen yksin kotona. Siihen, mitä hän vapaa-ajallaan tekee, vaikuttavat useimmiten kaverit.

Siihen, mitä hän aikoo tehdä koulun jälkeen aikuisena, vaikuttavat hänen huoltajansa. Peruskoulun jälkeen hän suunnittelee menevänsä lukioon. Hän ei vielä tiedä, mitä tekee noin 25-vuotiaana, mutta toivoo olevansa rikas ja asuvansa ehkä ulkomailla.

Täydelliseen vapaa-aikaan kuuluvat hänen mielestään kaverit ja hyvä syöminen. Kavereiden lisäksi perhe teki hänet seiskaluokkalaisena onnelliseksi.

Nyt alkavana toisena toimintavuonna nuorilta kysytään, mikä kahdeksannella luokalla tekee onnelliseksi ja muita merkityksiä hyvälle elämälle, varsinkin vapaa-ajalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *