Oman jutun pariin

 

Hyvä vapaa-aika -hankkeessa yksi tavoitteista on ohjata kohdeluokkien nuoria oman jutun pariin. Nuoriso-ohjaajat ovat jutelleet nuorten kanssa vapaa-ajasta ja siitä, mitkä asiat tuottavat nuorille itselleen iloa vapaa-ajalla. Erottelimme neljä vaihetta, joissa nuoriso-ohjaaja voi olla tukena oman jutun löytämisessä. Nämä vaiheet ovat: Kiinnostuksen herääminen, Käytännön kysymykset, Jännityksen aiheet ja Rutinoituminen. Kaikki vaiheet eivät koske kaikkia nuoria ja vaiheet myös limittyvät toistensa kanssa.

KIINNOSTUKSEN HERÄÄMINEN

Nuoriso-ohjaajan tulee helposti tavoitettavissa ja aktiivisesti tuoda nuorille vapaa-ajan tarjontaa esille, jotta nuori hahmottaa, mitä vapaa-ajalla voi tehdä. Tärkeää on käyttää monipuolisia menetelmiä saadakseen selville kunkin nuoren oman jutun.

  • Alueen vapaa-ajan toiminnan ja harrastusmahdollisuuksien hahmottaminen
    Nuoriso-ohjaaja voi kertoa esimerkiksi koululla alueen vapaa-ajan tarjonnasta ja harrastusmahdollisuuksista. Tämä antaa mahdollisuuden kuulla vapaa-ajan mahdollisuuksista myös niille, jotka haluavat aluksi vain tarkkailla ja olla kuulolla. Tarkoituksena on tuoda laajasti tekemisen mahdollisuuksia esille myös niistä näkökulmista, joihin ei välttämättä tarvitse jatkossa nuoriso-ohjaajan tukea tai ulkopuolista vetäjää.
  • Vapaa-ajasta ja harrastuksista jutteleminen nuoren kanssa
    Oman jutun löytäminen voi olla helpompaa silloin, kun juttelee nuoriso-ohjaajan kanssa vapaa-ajasta. Tärkeintä on kuunnella tarkalla korvalla, jotta voi kiinnittää huomion nuorilta tuleviin pieniin viesteihin ja kysellä niistä enemmän.
  • Pitkäjänteisyys
    Tämä toteutuu osoittamalla kiinnostusta nuorta kohtaan.  Pitkäjänteisyys tarkoittaa myös sitä, että sallii nuorelle mielen muutoksen. Mikäli joku juttu ei kiinnostakaan, ei pakoteta nuorta kokeilemaan.
  • Ystävien kautta harrastuksen pariin
    Tämä lienee yleisin tapa kiinnostua uudesta vapaa-ajan tekemisestä. Nuoriso-ohjaaja voi kannustaa nuoria tekemään yhdessä asioita tai kokeilemaan yhdessä uutta harrastusta.

KÄYTÄNNÖN KYSYMYKSET

Käytännön kysymykset ovat osoittautuneet suureksi esteeksi kokeilla jotain uutta. Useat nuoret eivät ole kokeilleet jotain heitä kiinnostavaa asiaa, koska eivät vain ole saaneet aikaiseksi. Nuoriso-ohjaaja voi etsiä tietoa harrastuksista yhdessä nuoren kanssa. Samalla nuori näkee, miten voi itse hakea tietoa. Harrastusmaksut ovat yksi este, mutta useammin syy aloittamattomuudelle löytyy jostain muusta.

  • Mistä saa tietoa kiinnostavasta jutusta
  • Missä lajia voi harrastaa
  • Ilmoittautumislomakkeet
  • Välineet
  • Kulkeminen (julkiset välineet, illalla pimeää)
  • Harrastusmaksut

JÄNNITYKSEN AIHEET

Kun on saatu selville, mitä nuori haluaisi kokeilla – jännittävää sekin – voi jännitys ja pelko hiipiä mieleen useammasta syystä.

  • Kaverit, yksinäisyys ja kiusaaminen
    Nuoriso-ohjaaja ei voi antaa kavereita, mutta voi luoda tilanteita, joissa tapaa muita samanikäisiä tai -mielisiä ihmisiä. Nuoriso-ohjaaja voi keskustella nuoren kanssa, jos uudesta omasta jutusta ei saakaan kavereita tai kokee sosiaalisen kanssakäymisen vaikeaksi. Myös kiusatuksi tuleminen on suuri pelko – harrastuksen parissa kiusatuksi tuleminen tai harrastuksen vuoksi kiusatuksi tuleminen.
  • Aloitustaso, osaaminen
    Nuori voi pettyä, mikäli itseään kiinnostava juttu onkin liian vaikeaa. Nuoriso-ohjaaja voi jutella nuoren kanssa siitä, kannattaako jatkaa vai kokeilla jotain muuta. On myös hyvä muistaa, että asioista voi nauttia vaikka niissä ei olisi niin kovin hyvä.
  • Toimintakulttuuri
    Nuoriso-ohjaaja voi mennä nuorten kanssa uuteen paikaan ja samalla oman toimintansa avulla näyttää, miten uudessa paikassa toimitaan. Nuoriso-ohjaaja voi jutella järjestäjien kanssa ja kertoa, että nuorille voi olla hyvä kertoa toimintapaikan säännöt ja tavat.

RUTINOITUMINEN

Oma juttu tai kiinnostava harrastus voi vaihtua elämän aikana monta kertaa. Tärkeämpää kuin yksi tietty juttu, on kyky etsiä, löytää ja aloittaa uutta. Tavoitteena oman jutun löytämisessä on välittää nuorille toimintamalli, jonka kautta osaa tarttua itseä kiinnostaviin juttuihin. Tämän vuoksi nuoriso-ohjaajan tehtävänä oman jutun löytämisessä on poistaa esteet ja tukea nuorta hahmottamaan itseään kiinnostavat asiat. Nuoriso-ohjaajan tehtäväksi jää varmistaa, että aloittamattomuus ei johdu edellä mainituista seikoista. Oman jutun löytämisessä oleellista on, että nuorella on:

  • Kyky etsiä, löytää ja aloittaa uutta
  • Oppia toimintamalli, joilla käyttää tarjolla olevia mahdollisuuksia

Katso tiivistettynä täältä: Oman jutun pariin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *